Change management alebo Riadenie zmien je jedným z najdôležitejších faktorov úspechu pre akékoľvek podnikanie v dnešnom neustále sa meniacom svete.
Svet podnikania sa mení rýchlym tempom: technológia sa neustále vyvíja, trendy zákazníkov sa menia, pravidelne sa zavádzajú nové trhové regulácie a podniky sa musia vyrovnať s bezprecedentnými globálnymi krízami.
Spoločnosti, ktoré sa nedokážu prispôsobiť a chopiť sa príležitostí na rast, sú s najväčšou pravdepodobnosťou agilnými konkurentmi prekonané a dokonca zaniknú. Preto by príprava na zmenu mala byť jednou z vašich najvyšších priorít.
Definícia
Riadenie zmien je systematický prístup, ktorý zahŕňa riešenie zmien alebo transformácie organizačných cieľov, základných hodnôt, procesov alebo technológií.
Účelom každej iniciatívy v oblasti riadenia organizačných zmien je úspešne implementovať stratégie a metódy na uskutočňovanie zmien a pomoc ľuďom pri prijímaní zmien a prispôsobovaní sa im.
Pretože sa organizačné zmeny na agilných pracoviskách dejú každý deň, tímy riadenia zmien a komunikačných zmien sa stali rozhodujúcimi motormi výkonu mnohých spoločností.
Ľudia nemajú radi zmeny
Výskum ukazuje, že iba 38% ľudí rado opustí svoju komfortnú zónu. Keď sa týmto ľuďom predstaví zmena, pomyslia si: „Hej, je to také vzrušujúce.“ Tieto pozitívne interpretácie zmien vedú k pozitívnym emocionálnym reakciám, ako sú šťastie a spokojnosť, ktoré vedú k vyššej produktivite zamestnancov.
Zvyšných 62% sa však pozerá na to isté presné tvrdenie a okamžite pociťuje strach a nepohodlie. Môžu si myslieť: „No super, táto zmena bude mať vplyv na môj kariérny rast.“ alebo „Už nebudem robiť to, čo sa mi páči.“ alebo „Nechajú ma tu pracovať?“.
Najčastejšie typy zmien v organizácii
Medzi 3 najbežnejšie typy organizačných zmien patria:
- Vývojová zmena – akákoľvek organizačná zmena, ktorá vylepšuje a optimalizuje predtým zavedené procesy, stratégie a postupy.
- Prechodná zmena – zmena, ktorá organizáciu posúva zo súčasného stavu do nového stavu s cieľom vyriešiť problém, ako sú fúzie a akvizície a automatizácia.
- Transformačná zmena – zmena, ktorá radikálne a zásadne mení kultúru, základné hodnoty a operácie.
Najčastejšie prípady, kedy je potrebný Change Management
Bežné príklady, keď je potrebné riadenie zmien
So všetkými zmenami, ktoré sa dejú v obchodnom svete, sa riadenie zmien stalo jednou z najdôležitejších obchodných funkcií.
Niektoré z najbežnejších príkladov, keď je riadenie zmien potrebné na úspešnú implementáciu zmien v organizáciách, sú tieto:
- Implementácia novej technológie
- Fúzie a akvizície
- Zmena vo vedení
- Zmena organizačnej kultúry
- Časy krízy